Asetinlaitteiden siirto vaikka ulkoseinän läpi


Ainutlaatuinen Oulun henkilöratapihan asetinlaitteiden siirtourakka vaati lujaa ammattitaitoa ja luovaa ongelmanratkaisukykyä.

Siirtotyö oli millimetripeliä. Kuvassa vasemmalta sähköasentaja Mikko Tiikkaja sekä turvalaiteasentajat Guillermo Tapia ja Tomi Tuorila. Kuva: Anna Bask.

Oulun henkilöratapihan asetinlaitteet 2 ja 3 siirrettiin syksyllä toiseen rakennukseen liikenteenohjauskeskuksen tiloihin. Kyseessä oli ainutlaatuinen ja erittäin vaativa urakka, joka vaati myös luovaa ongelmaratkaisua. Kävimme työmaalla lokakuussa urakan loppumetreillä ja haastattelimme projektipäällikkö Esa Asikaista ja työnjohtaja Mikko Leskelää.

Uusi koti muutaman sadan metrin päässä

Tehtävänä oli siirtää Oulun henkilöratapihan asetinlaitteet 2 ja 3 vanhasta laitetilasta uuteen laitetilaan mahdollisimman valmiina paketteina, jotta käyttöönotto olisi nopeaa ja yksinkertaista. Urakka sisälsi siirtotyön muutaman sadan metrin päähän, kytkentätöitä, käyttöönotot ja dokumentoinnit sekä asetinlaitteen siirron aiheuttamat kaapelointi- ja kaapelireittienmuutokset.

Syynä siirtoon oli asetinlaitteiden sijoituspaikkana toimineen rakennuksen myynti ja purkaminen Oulun asemaseudun kehittämisen alta. Tämä toi urakalle aikapainetta.

Vaativa urakka

Liikenneviraston päätökselle siirrättää vanhat asetinlaitteet uusien hankkimisen sijaan oli kaksi syytä: uusien rakentaminen olisi ollut huomattavasti kalliimpaa ja liikenteen sujuvuuden varmistaminen haastavampaa. Uusien asetinlaiteiden käyttöönotto olisi myös aiheuttanut pidemmän liikennehaitan. Siirtotehtävään valikoitui VR Track korkean ammattitaitonsa vuoksi.

Oulun asetinlaitesiirto VR Track
Kuva: Kari Ruokolainen.

– Kaikki, jotka ovat asetinlaitteen nähneet tietävät, että kyseessä on todella monimutkainen paketti. Siirrossa suurena riskinä on muun muassa vanhojen johtojuotosten irtoaminen. Jos näitä tapahtuu paljon, niin siinä onkin miettimistä, mikä johto on mistäkin lähtenyt irti, varsinkin kun piirustukset eivät välttämättä ole ajan tasalla, Asikainen toteaa.

Siirtotyö oli niin sanottua millimetripeliä, sillä paketin koko piti mitoittaa käytettäviin siirtoreitteihin.

Valmista etuajassa

Siirtoa edelsi mittava suunnittelutyö, jolla haluttiin minimoida liikenteelle johtuvat haitat. Leskelä kertoo, että suunnittelutöiden jälkeen itse urakkaan oli varattu viisi viikkoa, mutta siirto ja käyttöönotto saatiin tiivistettyä neljään viikkoon. Tänä aikana asetinlaitteiden työ hoidettiin manuaalisesti.

Esivalmistelujen jälkeen asetinlaitteet pakattiin paikalla rakennettuun kehikkoon. Ongelmana oli kuitenkin pakettien suuri koko ja hankala liikuteltavuus:

– Itse siirto-operaatiota voisi verrata flyygelinsiirtoon – tosin en tiedä, onko niissä tavallista tehdä reikä seinään, koska oven kautta ei mahduttu ulos, Leskelä naurahtaa.