Kilpailuetua laadukkaasti tuotetusta infrasta


Attracktiven blogi tarjoaa näkökulmia infrastruktuurin kiehtovaan maailmaan.

Viime vuosina infra-alalla on panostettu voimakkaasti työturvallisuuteen. Yritysten ja hankkeiden julkaisemien tapaturmatilastojen perusteella työ onkin tuottanut selvää tulosta. Valitettavasti alan kaikki muut tunnusluvut eivät ole kehittyneet samaa tahtia.

Moni yritys on kertonut nostaneensa turvallisuuden ykkösasiaksi kokouskäytännöissä, ja turvallisuustavoitteet on viety tiiviisti kannustinjärjestelmiin. Hyvä näin, mutta hypätäänkö kokouksissa turvallisuuden käsittelyn jälkeen heti talouslukuihin? Jätetäänkö laadunhallinta tilannekatsauksen tai kvartaaliraportin viimeisille sivulle?

Infra-alalla on otettu viime vuosina määrätietoisesti käyttöön tuottavuutta parantavavia LEAN-pohjaisia tuotannonohjauskäytäntöjä, joiden vaikutus on näkynyt sekä turvallisuuden että tuottavuuden parantumisena samanaikaisesti. Näillä käytännöillä on siis pystytty vaikuttamaan asioihin, joista ala on perinteisesti saanut pyyhkeitä eri tilastoissa.

Ollessamme aidosti ylpeitä infra-alan parantuneista työturvallisuusluvuista olemme kuitenkin viime aikoina päässeet ikävästi julkisuuteen muun muassa betonirakenteiden tai rataverkon kunnossapidon laatukysymyksistä. Ja jos kadunmiehiä ja -naisia kuuntelee, on rakentamisen huono laatu ollut jo pitkään kuin perintönä ulkoa opittu hokema.

Usein turvallisuuden, laadun ja ympäristöasioiden johtaminen on keskitetty yrityksessä samoille henkilöille. Yrityksen käyttämästä kielestä riippuen puhutaan joko TLY- tai HSEQ-organisaatioista ja -vastuuhenkilöistä. Onko niissä liian monta kirjainta hallittavaksi samalle henkilölle tai tiimille niin, että kaikki kirjaimet olisivat yrityksen ykkösasia? Tai onko vain ihmisluonnolle ja organisaatiokulttuurille luonnotonta hallita liian monta ykkösasiaa tuloksenteon paineen lisäksi, jos ei niillä nähdä olevan samalla vaikutusta tulokseen?

Laadunhallinta toiminnan keskiöön – ympäristö huomioiden ja turvallisuudesta tinkimättä

Viime vuosina olemme oppineet, että turvallisuuteen panostaminen parantaa myös tuottavuutta. Mutta varmasti olemme aina tienneet myös sen, että epäkelpo laatu tuo lisäkustannuksia, yhteen kertaan tehty on aina edullisempi kuin kahteen kertaan tehty rakenne! Toivottavasti laatuvaatimusten alarajojen kokeilemista ja riskien ottamista niiden suhteen ei pidetä alalla lyhytnäköisesti kilpailukykytekijänä. Paljon puhutun kilpailukyvyn kehittämisen sijaan tulisikin alalla panostaa enemmän aidosti yrityksille kilpailuetua ja asiakkaille lisäarvoa tuovien ratkaisujen ja palvelujen kehittämiseen.

Olisiko alalla tullut aika nostaa myös laatu ykkösasiaksi turvallisuudesta tinkimättä?

Olisiko alalla tullut aika nostaa myös laatu ykkösasiaksi turvallisuudesta tinkimättä? Itse tuoreena toimitusjohtajana kokeilin tätä pienimuotoisesti käytännössä ensimmäisessä hallituksen kokouksessa. Yllätin hallituksen käymällä toimitusjohtajan katsauksessa alussa läpi turvallisuuden lisäksi myös laadunhallinnan ja ympäristöasioiden tilanteen. Oli ilahduttavaa huomata, että hallituksen jäsenet jaksoivat kuunnella nämä aiheet suurella mielenkiinnolla ennen talouslukuihin siirtymistä. Näin asiakaslähtöisesti ajattelevan omistajan tulee toimiakin, sillä varmasti asiakkaan näkökulmasta laatu menee yhtiön sisäistä tehokkuutta ja onnistumista mittaavien tunnuslukujen edelle.

Me Trackillä olemme kiinnittäneet viime kuukausina huomiota laadunhallinnan kehittämiseen kunnossapidon kehitysohjelman ja johtoryhmävahvistusten kautta. Maaliskuussa Trackin johtoryhmään Trafilta siirtyvän Sanna Strömin aiempi kokemus niin rautateihin liittyvässä kuin infra- ja rakennusalan turvallisuusjohtamisessa tuo meille tärkeää vahvistusta ja on merkittävä voimavara riskien- ja laadunhallinnan systematisoimisessa.

Haluan herättää keskustelua laatujohtamisen tiimoilta koko infra- ja rakennusalan eduksi. Kuka ottaa haasteen vastaan ja lähtee innolla kehittämään asiakaslähtöisesti laaduntuottokyvystä kilpailuetua ja asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuja ja palveluita?

Samalla kun panostamme työturvallisuuden edelleen kehittämiseen ja laatujohtamiseen, tulisi meidän kiinnittää huomiota myös entistä proaktiivisempaan ympäristöasioiden hallintaan. Viranomaiset edellyttävät tätä jo nyt, ja pian sitä vaativat myös asiakkaamme. Miten infra-alan toimijat vastaavat? Tyydymmekö korjaamaan havaitut puutteet vai ryhdymmekö ideoimaan uusia tapoja kehittää toimintaamme ympäristöystävällisemmäksi?

 

Harri Lukkarinen

Harri Lukkarinen (DI) nimitettiin VR Track Oy:n toimitusjohtajaksi marraskuussa 2016. Harri on työskennellyt VR Trackillä vuodesta 2005 muun muassa rakentamisen liiketoimintajohtajana sekä kehitysjohtajana. Harri uskoo yhteistyön voimaan infra-alalla ja on vankkumaton allianssimallin puolestapuhuja. Toimitusjohtajan roolissa yksi Harrin prioriteeteista on luotsata Trackin toimintaa yhä asiakaslähtöisemmäksi.