Oppilaitosyhteistyö porttina kohti innovatiivisempaa tulevaisuutta


VR Trackin innovaatioprojekti Metropolia-ammattikorkeakoulun kanssa on saatu päätökseen. Keskiviikkona 9.5 mediatekniikan opiskelijat esittelivät Unity-pelisuunnitteluohjelmistolla luomansa demon sähkörataympäristön kylttien ja opasteiden tunnistamiseen.

VR Trackin ensimmäinen innovaatioprojekti Metropolian mediatekniikan opiskelijoiden kanssa on saatu päätökseen. Opiskelijat esittelivät oppilaitosyhteistyönä toteutetun projektin tuloksia keskiviikkona 9.5 Metropolian tiloissa. Opiskelijoiden tehtävänä oli miettiä miten HoloLens-laseja voisi hyödyntää tietomallintamisessa ja Sähkö2020-projektissa. Opiskelijaryhmää mentoroi mediatekniikan yliopettaja Harri Airaksinen Metropolialta sekä VR Trackin puolelta oppilaitosyhteistyöprojektia tukivat suunnittelun kehityspäälliköt Marion Schenkwein ja Pasi Kråknäs.

– Tietomallinnuksessa on todella paljon potentiaalia ja meilläkin on oltu kiinnostuneita eri liiketoiminnoista näistä lukuisista soveltamismahdollisuuksista. Varsinkin työmailla lisätyn todellisuuden mukaan ottaminen automatisoisi ja nopeuttaisi esimerkiksi asentajien työtä, käytettiin sitten HoloLensiä tai jotakin muuta laitetta, Marion selittää.

Innovaatio on haasteiden ylittämistä

Kehitystiimin muodostivat neljä mediatekniikan opiskelijaa: Santtu Kaskinen, Pasi Jylhä-Ollila, Ossi Sorjonen ja Heikki Rajamäki. Tehtävänantoon liittyi kaksi vaihetta: pylvään numeron tunnistus ja linkityks toisiin ohjelmiin ja palveluihin. Kehitysporukasta paikalla oli kaksi opiskelijaa, jotka esittelivät lopputuotoksena syntyneen yksinkertaisen maiseman, hologrammimallin, jossa sähkörataympäristöä on mahdollista havainnoida. Valmis demo on luotu täysin Unity-pelinluontiohjelmistolla ja sitä on myös mahdollista jatkokehittää.

Paikalla olleet opiskelijat, Santtu Kaskinen ja Pasi Jylhä-Ollila, esittelivät projektin tuloksia.

Projekti ei sujunut ilman vastoinkäymisiä. Alusta asti osoittautui hankalaksi taivuttaa tarvittavia ohjelmistoja koulun työasemille projektissa vaadittavan kehitysympäristön luomiseksi. Tämän kautta myös toteutusideoita jouduttiin laittamaan uusiksi. Projektin lyhyydestä ja haasteista huolimatta lopputulos oli varsin vakuuttava. Opiskelijat pitivät hienona asiana, että projektin myötä he pääsivät tutustumaan uuteen teknologiaan.

– Kun projektin kaari koostui lähinnä seiniin törmäilystä, ei jäänyt juurikaan aikaa erilaisten soveltamismahdollisuuksien pohtimiseen. Haasteiden kautta projekti toisaalta opetti runsaasti kärsivällisyyttä, Santtu avaa projektin jälkeisiä tunnelmia.

Vaikka opiskelijat huomauttivat, ettei HoloLens ehkä ole se sopivin laite kattavaan rataympäristön tunnistukseen, kipinä ja innovaatio jatkokehitykseen syttyi. Projektin tuotosten pohjalta on mahdollista jatkaa kehitystyötä muille ohjelmistoille tai laitteille. Siten se toimi tärkeänä etappina tulevaisuuden tuotoksia varten.

– Kohdattuihin ongelmiin osataan ehkä varautua jatkossa paremmin ja siten voidaan kehittää tapoja lisätä opiskelijoiden projektitöiden tuottavuutta, Marion tuumaa.

Oppilaitosyhteistyö tulevaisuuden avainroolissa

Opiskelijat ovat voimavara, jota emme ole osanneet aiemmin hyödyntää.

Marion ja Pasi lähtivät projektiin mukaan avoimin mielin, antaen opiskelijoille vapautta toteuttaa itseään. Projektin tuloksiin he ovat kummatkin äärimmäisen tyytyväisiä ja korostavat oppilaitosyhteistyön tärkeyttä myös jatkossa.

– Opiskelijat ovat voimavara, jota emme ole osanneet aiemmin hyödyntää. Innovaatioprojektit hyödyntävät tasapuolisesti kumpaakin osapuolta ja niiden kautta voimme selkiyttää opiskelijoille jo varhaisessa vaiheessa, mikä VR Track on ja mitä me oikeasti teemme, Pasi summaa.

Yritysimagon selkiyttämisen ja parantamisen lisäksi oppilasyhteistyöllä on myös isompi tehtävä. Se toimii porttina VR Trackin ja opiskelijoiden välillä ja tutustuttaa nämä kaksi toisiinsa. Opiskelijoiden ja oppilaitosten kanssa tehty yhteistyö mahdollistaa myös tulevaisuuden tekijöihin tutustumisen ja heidän kykyjensä kehittämiseen ja valjastamiseen uusiin hankkeisiin. Lisäksi se ylläpitää yrityksen tehokasta toimintaa sekä innovatiivisuutta myös tulevina vuosina.

Oppilaitosyhteistyö

Tutustumme opiskelijoihin ja tarjoamme heille tietoa urapoluistamme monipuolisen oppilaitosyhteistyön ja erityisesti kesäharjoittelumahdollisuuksiemme kautta. Yhteistyötoimintaa kehitetään opiskelijoiden kanssa.

Teemme oppilaitosyhteistyötä pääasiassa korkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten kanssa ympäri Suomen. Yleisimpiä yhteistyömuotoja ovat erilaiset vierailut oppilaitoksiin ja luennoille sekä opiskelijoiden vierailut toimipisteisiimme ja työkohteisiin.

Lisäksi opintojensa loppuvaiheessa olevat korkeakouluopiskelijat ovat tehneet meille myös diplomi- ja opinnäytetöitään.

Oppilaitosyhteistyöstä vastaa Siiri Heikkilä.

Teksti: Kuvat:

Siiri Heikkilä